گالری تصاویر
اطلاعیه ها
نشست سفیر محترم با خبرنگار روزنامه People’s Daily
نشست سفیر محترم با خبرنگار روزنامه People’s Daily
نشست سفیر محترم با خبرنگار روزنامه People’s Daily
 ١٨:٣٣ - 1396/02/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
Mustafa Prize Nomination
Mustafa Prize Nomination
The second round of the Mustafa prize will be held in December 2017, announcing the Mustafa Prize laureates from the Islamic World.
 ١٣:٥٧ - 1396/02/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
برگزاری مراسم میلاد حضرت صاحب الزمان (عج)
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ابوجا
پیوندهای مهم
  • پورتال امام خمینی
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • ریاست جمهوری
  • معاونت امور مجلس
  • نقشه جامع علمی کشور
  • Ministry of Science, Research and Technology
  • صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور
روابط جمهوری فدرال نیجریه با جمهوری اسلامی ایران

روابط جمهوری فدرال نیجریه با جمهوری اسلامی ایران

 

تاریخچه سوابق مناسبات کشورمان با نیجریه:

بنابر برخی سوابق موجود در اداره اسناد و آرشیو وزارت امور خارجه مناسبات دیپلماتیک رژیم شاهنشاهی ایران با دولت وقت نیجریه در بین سال های 1350 و 1351 هجری شمسی اساساٌ  بعد از پذیرفته شدن عضویت نیجریه در اپک در سال 1971 اتفاق افتاده است . اما سوابق قابل توجهی در مراودات و تبادل هیئت­ های سیاسی و اقتصادی در رژیم گذشته با این کشور مشاهده نمی گردد. در اصل می توان ادعا کرد که مناسبات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با نیجریه از اوایل دهه 60 عملیاتی تر شده است.

سطح مناسبات دیپلماتیک دو کشور بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی همواره در سطح سفیر بوده و روابط با این کشور همواره خوب ارزیابی شده است. اما می توان برای عدم توسعه کافی و در حد انتظار مناسبات اقتصادی و بازرگانی فی مابین دلایل زیر را  برشمرد:

  1. نیجریه در دهه های گذشته همواره به لحاظ سیاسی کشوری بی ثبات بوده است. وقوع کودتاهای نظامی پیاپی در گذشته و حتی عملیات خرابکاری و تروریستی در چند سال اخیر توسط بوکو حرام در نیمه شمالی کشور نیز نیجریه را به مکانی نا امن و نا مطلوب برای هر گونه حرکت جدی اقتصادی بویژه سرمایه گذاری و یا حضور تجار ایرانی و خارجی  مبدل ساخته است.
  2. اگرچه باید موانع ناشی از تحریم­های بین المللی علیه کشور مان را یکی از دلایل مهم دانست.
  3. وجود فساد گسترده در میان مقامات دولتی ، سیاستمداران ، مسئولین رده بالا و میانی دولتی و بخش خصوصی نیجریه را محلی نا امن برای حضور تجار و بازرگانان بخش خصوصی و حتی دولتی نموده است.
  4. اگرچه دلایل دیگری مانند تفاوت ساختاری و تعابیر متفاوت و مختلط از بخش دولتی و خصوصی در کشورمان و عدم تفکیک واقعی این بخشها از یکدیگر نیز می تواند از دلایل قابل اعتنای دیگر و موانع مهم در عدم توسعه مناسبات فی مابین ارزیابی گردد.

- سفر آقای اوباسانجو رئیس جمهور وقت نیجریه به تهران در 20 دیماه 1379 و امضای 6 سند همکاری در زمینه های سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی و سفر آقای دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور قبلی از 17 تا 19 تیرماه 1389 جهت شرکت در اجلاس دی 8 و توافقات صورت گرفته در بخش انرژی و صدور تراکتور به نیجریه را می توان اوج مناسبات دو کشور در تاریخ مناسبات فی مابین ذکر کرد.

بر قراری رابطه بین دو کشور به چهار دهه پیش و به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر می گردد. سفارت کشورمان در سال 1352 در شهر لاگوس (پایتخت سابق نیجریه) افتتاح شد . روابط دو کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز  در راستای منافع دو کشور و ملت و بر اساس منافع متقابل ادامه داشته است.

اولشگون اوبا سانجو که از سال 1999 تا سال 2007 زمام امور را به عنوان رئیس جمهور نیجریه در دست داشت  اولین رئیس جمهور نیجریه است که دو بار به جمهوری اسلامی ایران سفر نمود و متقابلا جناب آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت نیز به این کشور سفر نمود.

جناب آقای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت نیز در  تیر ماه سال 1389 برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو دی- هشت به ابوجا سفر نمود.

علاوه بر این، تبادل هیئت ها بین دو کشور در سطوح مختلف و از جمله در سطح ریاست قوه قضائیه ، وزیر، معاون وزیر و نمایندگان پارلمان وغیره صورت گرفته و توافقنامه هایی در زمینه های مختلف بین دو کشور امضاء شده است.

دو کشور در بسیاری از سازمان های بین الملی و منطقه ای و از جمله اوپک، سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش غیر متعهد ها، سازمان ملل متحد، گروه 77 و گروه دی هشت عضویت دارند  و متقابلا از مواضع یکدیگر و نامزدهای معرفی شده توسط دو کشور برای احراز سمت هایی در سازمانهای بین المللی حمایت به عمل آورده اند.

دو کشور از توانایی های بالقوه زیادی برای گسنرش و تحکیم روابط به ویژه در زمینه اقتصادی برخوردارند که می توان با ترغیب بخش خصوصی دو کشور برای همکاری بیشتر از این تواناییها به نفع دوکشور و ملت بهره جست. 

روابط سیاسی با نیجریه

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران روابط دو کشور، علیرغم وجود شرایط متغیر و دگرگونی های سیاسی در نیجریه (وجود کودتاهای متعدد و تغییر هیأت حاکمه) هیچگاه قطع نگردیده و روابط همواره از سطح سفیر تنزل نیافته و اصل احترام و عمل متقابل بر روابط دو کشور حاکم بوده است. اما در مجموع با وجود تلاش های جمهوری اسلامی ایران، برای گسترش هر چه بیشتر روابط بین دو کشور، در طول سال های گذشته سطح روابط بنا به دلایل زیر از توسعه مطلوبی برخوردار نبوده است.

-         بی ثباتی سیاسی داخلی نیجریه شامل: وقوع کودتاهای متعدد و تغییر هیئت حاکمه و درگیری و کشمکش های داخلی (قومی و مذهبی)

-         - تصویر نامناسبی که رسانه های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران در اذهان مردم و مسئولین این کشور ایجاد نموده اند و عدم تمایل مسئولین نیجریه ای برای گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران.

-         فشار کشورهای غربی به دولتمردان نیجریه

دوره معاصر را باید از زمان حکومت نظامی ژنرال آباچا مورد توجه قرار داد. در دوران حکومت ژنرال آباچا (98-1993) کشور نیجریه بدلیل اعمال شیوه نظامی در انزوا و تحریم جامعه جهانی قرار داشت. در چنین دورانی حکام وقت نیجریه برای کاهش فشار کشورهای غربی تمایل خود را نسبت به گسترش روابط خود با دنیای شرق (شامل چین، کره شمالی و حتی لیبی و جمهوری اسلامی ایران) نشان دادند. ولی این گزارش منظم، منسجم و واقعی نبود و بعنوان سیاستی مقطعی جهت مقابله با تهدیدات کشورهای غربی تلقی می گردید. البته در این دوران از سوی نیجریه هیئت های مختلفی به ایران سفر نمودند، بعنوان مثال پس از وقوع زلزله در استان خراستان هیئتی از سوی پنرال آباچا به تهران سفر و مبلغ 2 میلیون دلار کمک به مقامات جمهوری اسلامی ایران تسلیم نمودند. همچنین در این دوران الحاجی «محمد ماچیدو» سلطان وقت سوکوتو برای شرکت در هشتمین اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در ایران حضور یافت.

پس از مرگ ناگهانی ژنرال آباچا و بقدرت رسیدن ژنرال ابوبکر، وی سیاست تشنج زدایی در داخل و سیاست درهای باز را در سیاست خارجی کشور در پیش گرفت. در این دوران نیجریه از دوره انزوای پنج ساله حکومت آباچا خارج گردید و تحریم های جهانی علیه نیجریه لغو و این کشور مجدداً به جامعه جهانی بازگشت. روابط دو کشور در این دوران با توجه به سیاست های دولت پنرال ابوبکر و مواشع جمهوری اسلامی ایران رو به گرمی نهاد. از جمله اقدامات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این دوران (1998) انتقال سفارت جمهوری اسلامی ایران زا لاگوس به پایتخت جدید این کشور (شهر ابوجا) بمنظور گسترش روابط دو کشور و حمایت از برنامه انتقال قدرت بود.

پس از انتقال قدرت به اوباسانجو وی ضمن ادامه سیاست درهای باز ژنرال ابوبکر اعلام نمود که نه تنها تلاش داد وضعیت اقتصادی و داخلی نیجریه را که پس از سالها حکومت نظامیان آشفته گردیده بود سامان دهد، بلکه چهره نامناسب کشور نیجریه را نیز در جامعه جهانی بهبود بخشد. در همین راستا وی سفرهای متعدد خود به کشورهای مختلف جهان را آغاز نمود و آمادگی دولتش را برای ایجاد زمینه های مختلف همکاری در همه زمینه های ممکن اعلام داشت در این میان سهم کشورهای غربی از این مسافرت ها دو چندان بود.

روابط جمهوری اسلامی ایران و نیجریه در این دوران نیز با توجه به مقبولیت بین المللی این کشور و استقرار یک نظام دمکراتیک و با توجه به دیداههای جدید رهبران این کشور بیش از پیش رو به گسترش نهاد و روابط دو کشور، سفر اوباسانجو رئیس جمهور نیجریه به جمهوری اسلامی ایران در 20 دیماه سال 1379 (9ژانویه سال 2001) و امضای شش سند همکاری در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بود. از این زمان به بعد روابط دو کشور (دو جانبه و بین المللی) با سفرهای هیأت عالی رتبه اقتصادی سیاسی نیجریه به تهران رو به گسترش نهاده است.

اما همانظور که اشاره شد روابط دو کشور (دوجانبه و بین المللی) با سفرهای هیأت عالی رتبه اقتصادی سیاسی نیجریه به تهران رو به گسترش نهاده است.

اما همانطور که اشاره شد روابط دو جانبه به دلایل عدیده ای از توسعه مطلوب برخوردار نبوده است. روابط ویژه این کشور نفت خیر آفریقا با ایالات متحده پیچیدگی خاص سیستم سیاسی و اقتصادی جامعه نیجریه از مهمترین عوامل عدم توسعه مناسب و مطلوب روابط دو کشورمحسوب می گردد. از سوی دیگر کشور نیجریه انتظار دارد پس از برگزرای سه دور کمیسیون همکاری اقتصادی شاهد اجرای شدن مفاد این قراردادها باشد. اما تاکنون قدم اساسی در این زمینه برداشته نشده است . سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی برق، خطوط انتقال لوله نفت و گاز و خرید چهار هزار دستگاه تراکتور جهت توسعه مناطق روستایی از جمله نیازهای اساسی این کشور در سال های اخیر قلمداد می گردد که از سوی نمایندگی های سیاسی دو کشور در دست پیگیری است.

از 17 لغایت 19 تیر ماه 89 رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران دی –8 در ابوجا شرکت نمود. از جمله توافقات اصولی این سفر سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در بخش انرژی خصوصا صنعت برق بود. رأی نیجریه به قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از سال 84 تا سال 87 ممتنع بود است ولی در سال 88 رای نیجریه به منفی (در حمایت از جمهوری اسلامی ایران) تغییر یافته و در سال 89 مجدداً رای ممتنع داد. نیجریه از سال 2010 عضو غیر دائم شورای امنیت شده و تا سال 2011 عضو خواهد بود. رای نجریه به قطعنامه 1929 شورای امنیت در خصوص تحریم جمهوری اسلامی ایران مثبت بوده است.

 

اداره کل ارزیابی و نظارت
سامانه تایید اسناد کنسولی
برای تایید کلیه اسناد کنسولی و دانشجویی اعم از وکالتنامه ، گواهی امضا، تایید مدارک دانشجویی و پزشکی امکان پذیر است
سامانه روادید الکترونیکی
امکان دریافت روادید الکترونیک به صورت برخط در این سامانه تعبیه شده است
سامانه امور کنسولی و ایرانیان
در این سامانه کلیه فرم های کنسولی و قوانین مربوطه درج گردیده است
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران