گالری تصاویر
اطلاعیه ها
نشست سفیر محترم با خبرنگار روزنامه People’s Daily
نشست سفیر محترم با خبرنگار روزنامه People’s Daily
نشست سفیر محترم با خبرنگار روزنامه People’s Daily
 ١٨:٣٣ - 1396/02/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
Mustafa Prize Nomination
Mustafa Prize Nomination
The second round of the Mustafa prize will be held in December 2017, announcing the Mustafa Prize laureates from the Islamic World.
 ١٣:٥٧ - 1396/02/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
برگزاری مراسم میلاد حضرت صاحب الزمان (عج)
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ابوجا
پیوندهای مهم
  • پورتال امام خمینی
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • ریاست جمهوری
  • معاونت امور مجلس
  • نقشه جامع علمی کشور
  • Ministry of Science, Research and Technology
  • صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور
تقسیمات کشوری نیجریه

 

بنام خدا

اطلاعاتی اجمالی از ساختار تفصیلی و تقسیمات کشوری و نحوه مدیریت سرزمینی نیجریه

  • مساحت کل: 923.768 کیلومترمربع (خشکی910.768کیلومترمربع- آبی13.000کیلومترمربع)
  • مرز خشکی:4.477کیلومتر با چهار کشور(بنین809کیلومتر- کامرون1.975کیلومتر- چاد 85      کیلومتر- نیجر 1.608کیلومتر)
  • خط ساحلی:853کیلومتر
  • قلمرو دریایی: 12نانومتر
  • منطقه ویژه اقتصادی:200نانومتر
  • قفسه قاره ای (شیب قاره ای):200متر
  • آب و هوا: متفاوت؛ جنوب استوایی، مرکز معتدل، شمال خشک
  • پایتخت : از سال 1991 ابوجا بعنوان پایتخت تعیین شد. لاگوس پایتخت قبلی –الان لاگوس بیشتر یک پایتخت اقتصادی محسوب می گردد. 
  • جمهوری فدرال نیجریه قبل از استقلال و در واقع از سال 1914 از دو ایالت شمالی و جنوبی تحت قیمومیت انگلستان تشکیل می شده است این کشور بعد از کسب استقلال در سال 1960 جمهوری های ایالتی خود را افزایش داد تا اینکه الان با احتساب پایتخت از 37 ایالت تشکیل شده که هر کدام  بطور مجزا  با داشتن فرماندار ایالتی اداره می­شوند.
  • این ایالات دارای مجالس قانون گذاری و نمایندگان پارلمان مستقل ایالتی هستند.
  • در هر ایالت تقسیمات کوچکتری نیز وجود دارند که به آنان دولت­های محلی اطلاق می گردد. تعداد دولت­های محلی نیجریه تا امروز 774 ذکر شده است .
  • اداره هر دولت محلی به عهده یک رئیس و چند مستشار است. برخی از ایالات در بکار گیری  مستشاران یا رایزنان ( البته بسته به تعداد جمعیت و نفوس و البته وسعت آن ایالت) بعضاٌ به بیش از 100 نفر می رسد .
  • روسا و معتمدین محلی در ایالات محلی که اغلب از روسای قبایل هستند، در اغلب امور  بسیار ذی نفوذ هستند .
  • ناگفته نماند که در ایالات مسلمان نشین (ایالات شمالی) به روسای سنتی و یا قبیله ای امیر (و یا حتی پادشاه ) گفته می شود . اصطلاح امیر در ایالات جنوبی نیز متداول است. این افراد فوق العاده ذی نفوذ و قدرتمند هستند بطوری که حتی رئیس جمهور سالانه برای دیدار با آنان برنامه های منظمی را در دستور کار خود دارد.
  • روسای دولت­های محلی، امرا، روسای قبایل از بودجه ایالتی سهم دارند. بودجه ایالتی از دولت مرکزی سالانه برای آنان تخصیص می یابد.
  • البته فرمانداران ایالات اجازه دارند در آمدهای خود را بجز اقلامی که اموال عمومی نامیده می شوند (مانند در آمدهای حاصله از نفت) برای صرف هزینه های جاری در همان ایالت استفاده کنند . 
  • در عین حال منابع در دست بر روی نظام فدراتیو کشور نیجریه علی رغم تفاوت­های سنتی آن صحه می­گذارد.
  • در گذشته و حال، دولت­های ایالات مختلف در نیجریه همواره با چالش عدم تقسیم در آمدها مواجه بوده اند. در آمد ایالات جنوبی بدلیل برخور داری از منابع سرشار نفت و گاز  همواره با مازاد مواجه بوده و در آمد ایالات شمالی که به لحاظ جغرافیایی محل تمرکز مسلمانان است و از منابع سرشار برخوردار نیست، همیشه با کسری در آمد مواجه هستند.
  • دولت مرکزی نیز همواره با اعمال قدرت سعی در برقراری توازن دارد منتهی در ساختار تشکیلاتی دولت مرکزی حتی در زمان حضور دولت­های مقتدر راه­های فراوانی برای گسترش انواع فساد های سازماندهی شده و سوء استفاده های مالی نظام مند فراوان مشاهده شده است .
  • از دیگر چالش­های دولت مرکزی نیجریه تامین هزینه های سنگین برا ی مدیریت دولت های فدراتیو و محلی است که معمولاٌ تعداد کارمندان و مستخدمین آن بسیار زیاد و بدنه های دولتی و متکی به دولت سنگین و اداره امور همیشه بطئی و کند انجام می شود.
  • در عین حال نیجریه در امر ساماندهی فضای ملی، مدیریت واحدهای اداری و سیاسی کشوری پر چالش است. علت العلل این امر پر رنگ بودن تفکرات و گرایشات قبیله ای، منافع خانوادگی و فردی است .
  • نمودهایی از این قبیل در دهه های گذشته در زمان برگزاری انتخابات اعم از ریاست جمهوری، پارلمانی، ایالتی و حتی مجالس کوچک ایالتی به منازعات و زد و خوردهای جدی منجر می گردد. اگرچه با ورود و استقرار نظام انتخاباتی رایانه ای در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و فرمانداری این نقیصه تا حد قابل ملاحظه ای رفع شد.
اداره کل ارزیابی و نظارت
سامانه تایید اسناد کنسولی
برای تایید کلیه اسناد کنسولی و دانشجویی اعم از وکالتنامه ، گواهی امضا، تایید مدارک دانشجویی و پزشکی امکان پذیر است
سامانه روادید الکترونیکی
امکان دریافت روادید الکترونیک به صورت برخط در این سامانه تعبیه شده است
سامانه امور کنسولی و ایرانیان
در این سامانه کلیه فرم های کنسولی و قوانین مربوطه درج گردیده است
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران